Thursday, January 03, 2008

Mahasiswa dan Tanggungjawab

Oleh : Mohd Nazri bin Din.

Bekas Presiden Persatuan Mahasiswa UTM 1999

Kecemerlangan mahasiswa bukanlah diukur dari aspek pencapaian akademik semata-mata. Bahkan lebih daripada itu. Sejauh mana kemampuan untuk menguruskan masa dan tanggungjawab dengan baik dan sempurna.

Sudah tentu dangan keterbatasan masa yang ada dikampus ditambah dengan bebanan akademik mengejar kursus 4 tahun, hanya mahasiswa yang benar-benar cemerlang sahaja dapat memahami dan mampu melaksanakan tanggungjawab dengan baik.

Terlalu tinggi harapan yang diletakkan terhadap mereka yang bergelar mahasiswa. Bukan sekadar ibu-bapa dan sanak saudara di kampung, bahkan Negara masyarakat, agama dan semua yang memerlukan buah fikiran mereka. Seharusnya mahasiswa sedar akan reality ini agar harapan-harapan ini tidak disia-siakan.

Melihat kepada cabaran yang ada disekeliling mahasiswa yang begitu banyak dan mencabar, mahasiswa haruslah berkemampuan dan kompetetif. Tahap pencapaian akademik di kalangan bumiputra masih tidak memuaskan. Manakala tahap masalah social pula semakin ketara sehingga terpampang kes-kes yang mengaibkan university. Budaya hedonism, pergaulan bebas dan materialism menjadi tuhan kepada sesetengah mereka tanpa disedari. Semua ini merupakan anasir-anasir yang merosakkan masa depan mereka sendiri . Negara pastinya diundang kehancuran sekiranya mereka-mereka ini bakal menerajui kepimpinan Negara dan masyarakat.

Cabaran diluar kampus memperlihatkan kerapuhan system pendidikan untuk mendidik semua masyarakan tanpa ada batasan yang syumul menyebabkan tahap social yang membimbangkan, berkembangnya budaya-budaya mungkar tanpa dibendung oleh anak-anak yang bertanggungjawab. Keberkesanan mahasiswa dengan front-front mahasiswa yang komited terhadap isu-isu ini adalah tanggungjawab awal yang amat perlu untuk memastikan wujud satu kesatuan fikiran dan amal. Persatuan mahasiswa university adalah wadah utama untuk menyatukan segala idea dan kekuatan mahasiswa yang ada rasa tanggungjawab terhadap segala isu sama ada dalam kampus ataupun luar. Ini keranan rangkaian persatuan mahasiswa IPTA dan IPTS yang membentuk Barisan Bertindak Mahasiswa Negara(BBMN) telah diakui kekuatan dan kesungguhannya disetiap kampus membela mahasiswa dan masyarakat.

Gabungan mahasiswa Islam semenanjung(GAMIS) pula merupakan front yang utama mahasiswa muslim melalui persatuan Mahasiswa Islam di kampus-kampus IPT. Sumbangan GAMIS adalah terlalu besar sehingga kini dalam mengekalkan dan memartabatkan mahasiswa muslim agar suara-suara dan pandangan mereka diperingkat kampus dan nasional. GAMIS juga Berjaya meyakinkan mahasiswa muslim bagi berhadapan dengan segala cabaran yang menyentuh akhlak dan akidah.

Akhirnya semua mahasiswa haruslah memiliki kesedaran yang tinggi bagi membuktikan semua tanggungjawab yang ada di bahu mereka dapat dilaksanakan dengan sebaik mungkin dan tidak dipersoalkan lagi

No comments: